04 Květen 2017

Fiat 500 Forever Young: po Turíně a Londýně pokračuje objevná cesta historií Fiatu 500 v Paříži

Třetí epizoda internetového seriálu věnovaného ikoně značky Fiat, která letos slaví 60. Výročí, je nyní k vidění na stránkách www.500foreveryoung.fiatpress.com.

Virtuální cesta pokračuje v Paříži z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, opět s bohatou nabídkou dobových fotografií, filmů a dokumentů.

Fascinující multimediální cesta je součástí širšího komunikačního plánu oslavujícího dlouhou historii modelu 500, jehož se dodnes prodalo téměř 6 milionů kusů.


Po kanceláři Danteho Giacosy v Turíně a londýnském Picadilly Circus pokračuje mediální cesta 500 Forever Young v kosmopolitní a elegantní Paříži přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Atmosféra v hlavním městě Francie se nesla v duchu studentské revoluce z roku 1968. Ačkoliv mladí lidé již nepochodovali ulicemi města s touhou po větší svobodě, důsledky malé revoluce byly přesto zřetelné.

V této době byla jedním z cílů nových technologií miniaturizace, aby se předměty každodenní potřeby staly snadno přenosnými, osobními a mohly být vždy po ruce. Malé velké věci jsou předměty, se kterými se setkáváme v každodenním životě a které jsou pro nás doslova nepostradatelné. Jsou součástí našich životů den za dnem a ovlivňují jej mnohem více než řada velkých událostí. Podobně jako velký malý Fiat 500, který za šedesát let světu dokázal, že i kompaktní vůz se může stát nadčasovou ikonou. Navíc některé předměty, které se zrodily z italské tvořivosti, nelze posuzovat pouze podle vzhledu a nepatří ani mezi nejzářnější příklady inženýrství. Jsou však příkladem dokonalé alchymie kombinující revoluční design a koncepci, která změnila pravidla hry. V takovém případě vznikají skutečná mistrovská díla. A Fiat 500 je jedním z nich.

V tomto duchu se nese i další část internetového seriálu oslavujícího 60. výročí ikony, která navzdory modernosti vždy zůstala sama sebou. Tento seriál je součástí širšího komunikačního plánu na internetu, v rádiu a v televizi a zahrnuje i řadu dalších iniciativ. Například vzrušující přehlídky na nejhezčích náměstích Evropy, kterých se účastní nejen fanoušci, ale i sběratelé vozidel Fiat 500, a to jak těch minulých, tak současných. Turné 500 Forever Young Tour odstartovalo minulý měsíc v Itálii a nyní přichází do Francie se speciálními akcemi, které se zaměřují na samotný produkt, jeho historii, ale i umění a životní styl.

Stejné vzrušení můžete prožít také prostřednictvím virtuálního turné 500 Forever Young, které nyní přešlo již do třetí fáze. Ta se odehrává na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let v Paříži, kde se velký malý vůz stal něčím mnohem víc než jen oblíbeným vozem široké veřejnosti. Díky svému přitažlivému designu se zaoblenými tvary si získal okamžitě obdiv a jeho zvláštní výraz vyvolává úsměv na tvářích řidičů, kteří musí každodenně čelit husté městské dopravě. Fiat 500 si získal místo v srdcích Francouzů, kteří si jeho vzhled zamilovali. Například u žen, které oceňují jeho pohodlí i neformální, avšak stylovou vizáž, nebo u mladých lidí. Dějištěm třetí části seriálu je pařížský byt mladého muže.

Internetové stránky 500 Forever Young reprodukují byt v šestnáctém okrsku, který je vyzdoben dobovými předměty a nábytkem. Každý z předmětů představuje aktivní přístupový bod k řadě fotografií, videí a textů, jež vyprávějí příběh o tomto období i o zásadních inovacích, které jsou seskupené na konferenčním stolku: od walkmanu se sluchátky přes přenosnou konzoli Nintendo Gameboy po hodinky Swatch nebo brýle Persol a klíče od Fiatu 500. Každý z těchto předmětů představuje ducha 70. a 80. let a přesto, že jsou malé, hrály důležitou roli. Stejně jako model 500, ikona, která za desetiletí nevyšla z módy a těšila všechny milovníky krásy a originality. To ovšem není vše. Velké malé vozidlo vyjadřuje skutečnou tradici Fiatu přinášející obsah a technologie, které nebyly do té doby v segmentu malých vozidel obvyklé. Fiat 500 byl totiž vždy malým lidovým vozem.

V osmdesátých letech již byla barevná televize kompaktnější a součástí každého obývacího pokoje. Objevovala se ale také v kuchyních, kde ženy v domácnosti mohly sledovat seriály jako Dallas nebo Dynastie, nebo v dětských pokojích, kde mladí diváci sledovali svůj seriál Happy Days či vidoklipy nejlepších kapel dané doby, jako například Duran Duran nebo Spandau Balet. Kliknutím na televizi s videorekordérem získá návštěvník přístup k řadě videí z historického archivu značky Fiat. V blízkosti televize se nacházejí další tři předměty, které jsou s tímto obdobím neodmyslitelně spjaté: kniha o galském válečníkovi Asterixovi, kuličkové pěro Bic, nejrozšířenější předmět na světě, a psací stroj Olivetti ET-101 s malou obrazovkou umožňující korigování textu před vytištěním. Stejně fascinující je i Fiat 500, protože odmítá být pouhým dopravním prostředkem a v průběhu let se stal originálním a emotivním zážitkem.

Fiat 500 je speciální objekt, který je neoddělitelně spjatý s přátelstvím, dobrodružnými cestami a prvními láskami. Virtuální apartmán v Paříži obsahuje dva plakáty: jeden zobrazuje francouzský národní fotbalový tým, který v roce 1984 získal titul Mistra Evropy, a druhý herečku Sophii Marceau, jež o několik let později hrála Arianu v komedii Changing Sides, kde se objevil i Fiat 500 Pink. Tento model byl jedním z nástupců původní 500, jež se objevila v mnoha personalizacích a speciálních sériích. Ačkoliv tento model zůstává věrný své podstatě, objevuje se v řadě speciálních podob, což je další z tajemství jeho věčného mládí. Stejně tak zůstávají nesmrtelní i Ital Enzo Maiorcy a Francouz Jacques Mayol, kteří se stali inspirací pro film Luca Bessona z roku 1988 Magická hlubina. I v tomto filmu se objevil Fiat 500, který dokonale demonstroval italskou národnost jedné z hlavních postav.

Pařížský apartmán doplňují dvě okna, z nichž jedno nabízí výhled na nádhernou Eiffelovu věž sledující od roku 1889 romantickou francouzskou metropoli, a druhé na Louvre, nejslavnější muzeum, které bylo v osmdesátých letech doplněno o gigantickou pyramidu architekta Leoh Ming Peie. Toto exotické dílo vyžadovalo velmi silnou osobnost a také odvahu, neboť zásadním způsobem změnilo vzhled Louvru. Přesto jeho panorama nijak nepoškodilo, a naopak se stalo jeho charakteristickým znakem. Stejným způsobem se v roce 2008 objevil nástupce modelu 500 a etabloval se jako globální ikona designu a pokračovatel původního modelu a jeho základních hodnot.

Tímto končí třetí část internetového seriálu 500 Forever Young mapujícího cestu velkého malého Fiatu 500 od roku 1957 až do současnosti a oslavujícího produkt, který zásadním způsobem ovlivnil módu, společnost a životní styl. Fiat 500 je globální ikonou, která má na kontě téměř šest milionů prodaných exemplářů. Cesta objevující historii této legendy bude pokračovat i příští měsíc, opět v nové lokalitě, jež dokonale vyjádří další období tohoto nesmrtelného modelu.

Turín, 4. května 2017

 

poslední videa

pokroČilé vyhledávání

Hledat...

Od
Komu
Hledat

Priložené soubory