Přihlaste se k odběru newsletteru

Přihlaste se k odběru newsletteru Stellantis Communications a budete dostávat aktuální informace o všech novinkách

03 lis 2016

Fiat 124 Spider slaví padesáté narozeniny

3. listopadu 1966 – 3. listopadu 2016: kultovní roadster značky Fiat slaví 50 let. Přes desetiletí prošel se stejnou elegancí a osobitostí, aby ji dnes nabídl nové generaci zákazníků. V roce 1966 byl Fiat 124 Spider ztělesněním kalifornského snu, a tak nepřekvapí, že jeho nová generace se světu představila v roce 2015 právě na autosalonu v Los Angeles. Vůz má opět nadčasovost svého předchůdce, zůstává věrný své podstatě a je připraven okouzlit novou generaci zájemců.

Fiat 124 Spider slaví padesáté narozeniny

 

3. listopadu 1966 - 3. listopadu 2016: kultovní roadster značky Fiat slaví 50 let. Přes desetiletí prošel se stejnou elegancí a osobitostí, aby ji dnes nabídl nové generaci zákazníků. V roce 1966 byl Fiat 124 Spider ztělesněním kalifornského snu, a tak nepřekvapí, že jeho nová generace se světu představila v roce 2015 právě na autosalonu v Los Angeles. Vůz má opět nadčasovost svého předchůdce, zůstává věrný své podstatě a je připraven okouzlit novou generaci zájemců.  

 

Pozadí

„Turínský autosalon ve znamení optimismu" tak zněl velmi pozitivní podtitul 48. ročníku výstavy konající se v halách Torino Esposizioni v roce 1966. Autosalon přilákal návštěvníky z celého světa ohromující expozicí plnou světel a barev. Lesklý lak vozů odrážel jasné neonové světlo, které celý efekt ještě znásobovalo: byla 60. léta a vlna nadšení se valila celou Itálií. Finanční krize probíhající v letech 1964 až 1965 se blížila ke svému konci a výroba automobilů se v roce 1966 zvýšila o 8 %. Na počátku tohoto desetiletí bylo do obnovy a rozvoje továren investováno 650 miliard lir, a to s jediným cílem, využít novou vlnu rozmachu. Kromě vytváření nových pracovních míst byly automobily jedním z ukazatelů blahobytu země a úrovně její civilizovanosti. Zatímco touha vlastnit vozidlo byla stále běžnější, nadále přetrvával i konzervativní pohled, který viděl v automobilech pouze pomíjivý luxus. Tato představa byla samozřejmě mylná. Dnes můžeme prohlásit, že automobil přispěl k vytvoření jednoty národy díky zkrácení vzdáleností, propagoval cestování a podpořil vzájemné porozumění. To může být vnímáno jako jedna z výhod, ale faktem zůstává, že dopravní prostředek byl a je i pracovním nástrojem, vizitkou majitele a samozřejmě i odrazovým můstkem jeho ctižádosti.

 

Expozice Fiatu vynikala svou velikostí a ve výstavní hale naplněné 515 vystavovateli z 13 zemí světa byla zcela nepřehlédnutelná. Představena zde byla mimořádně komplexní řada, která byla schopna uspokojit nejrozmanitější chutě a potřeby. Zdobili ji také tři nové modely. Návštěvníci mohli obdivovat Fiat Dino, jehož výroba v té době právě začínala a také modely doplňující již známou řadu 124. Fiat 124 byl velmi inovativní vůz s originálním stylem, novou koncepcí prostoru, důmyslnou technikou a špičkovou bezpečností. Fiat 124 byl výsledkem závazku značky Fiat k tomu, aby její vozidla byla cenově dostupná, rychlá a schopná odvézt pět osob a jejich zavazadla v pohodlí a stylově.

Na turínském autosalonu v roce 1966 byla představena například verze kombi Fiat 124 Familiare. 3. listopadu se ovšem návštěvníkům vryl do paměti jiný model, a sice Fiat 124 Sport Spider. Tento vůz byl vrcholem vývoje v napínavém segmentu vzrušujících, ale cenově dostupných kabrioletů, který Fiat vynalezl už koncem války. Jednalo se o modely 1100 Spider z roku 1954, 1200 a dvouvačkový 1500 Bialbero z roku 1958 nebo 1500 S a 1600 S z roku 1961. Fiat 124 Sport Spider byl navržen pro motoristy hledající brilantní výkon za rozumnou cenu: byl to sportovní vůz se širokým záběrem. Tisk o něm mluvil v superlativech, nikoliv jak o obyčejném voze. Mluvilo se o něm, jako o něčem velmi moderním. Potřeba mobility byla v tomto případě uspokojená produktem, který byl ohromující, měl přesvědčivý a osobitý styl, vzrušující výkon, inovativní techniku, a to vše za rozumnou cenu.  Model 124 Sport Spider představoval evoluci sedanu 124, byl ale také originálním sportovním vozem, do kterého se každý okamžitě zamiloval. Design vozu navrhl Pininfarina, dlouholetý partner značky a respektovaný pojem ve světovém automobilovém návrhářství.

 

S Fiatem 124 Sport Spider se v roce 1966 zrodila automobilová legenda

Model využíval velkou část mechaniky sedanu Fiat 124, ale od začátku dostal mnoho sportovních rysů. Jméno Pininfarina bylo samo o sobě zárukou skvělého designu i elegance interiéru, ale Fiat 124 Spider se vyznačoval i vysokou kvalitou celkového zpracování, příslušenství či barev. Vůz byl 3,97 metru dlouhý a styl jeho exteriéru byl moderní, nikoliv ale extravagantní a disponoval skvělými proporcemi. Elegantní boky se zvyšovali k zadním blatníkům, které stylisticky korespondovali s těmi předními. Přední část byla nízká a kompaktní a disponovala zapuštěnými světlomety. Vstup vzduchu měl originální šestiúhelníkový tvar, nárazníky byly ostřeji řezané a oddělené od blatníků. Zadní část byla charakteristická dvěma šikmými žebry, která vytvářela konkávní linii navazující na profil víka zavazadlového prostoru. Stručně řečeno, Fiat 124 Spider vyjadřoval špičkový styl a proporce své doby. V expozici značky Fiat v listopadu 1966 vedle něj pózovali dvě vítězky soutěže krásy a herečka Marisa Solinas. Vůz měl zadní okno Vinilite, dvě boční okna se pak stahovala při sklopení střechy. Velká prosklená plocha pochopitelně zaručovala skvělý výhled všemi směry. Výtečná byla také aerodynamika, a to nejen v městském provozu, ale i při dálničních rychlostech. Tvar oken a čelního okna, jako i detaily na klikách, světlometech, sedadlech či barvy, to vše bylo výsledkem velmi pečlivého výzkumu zaměřeného na praktičnost a eleganci. Interiéry byly velmi pečlivě zpracované a vybavené anatomickými sedadly, dřevěnými doplňky a kompletně vybaveným panelem s kontrolními ukazateli: rychloměrem, elektronickým ukazatelem tlaku oleje, ukazatelem teploty chladicí kapaliny a elektronickým tachometrem.

 

Verze Spider měla rovněž pohon zadních kol a byla osazena motorem 124AC.000. Jednalo se o řadový čtyřválec s vrtáním 80 mm a zdvihem 71.5 mm a zdvihovým objemem 1438 cm3. Motor byl brilantní také proto, že měl dva vačkové hřídele a ventily uspořádané do V. Díky výkonu 90 k při 6500 ot./min poskytoval vozu maximální rychlost 170 km/h. K jeho dalším typickým rysům patřily dvojitý stojatý karburátor nebo dvojitý olejový systém zaručující lepší mazání a větší životnost. Některé další prvky pak vůz řadili mezi prémiové sportovní vozy: pětistupňová převodovka ve standardu, radiální pneumatiky a sportovní dvouramenný volant. Ten byl později propojen s převodkou řízení s dvoudílným sloupkem volantu pro lepší ovladatelnost. Elegantní styl, skvělý výkon motoru, stabilita a bezpečnost - čtyři kotoučové brzdy s podtlakovým posilovačem a panhardská tyč pro lepší stabilitu v zatáčkách - vedli k prodejnímu úspěchu už od prvních měsíců prodeje. Model 124 Spider se prodával za 1 550 000 lir, tedy přibližně o půl milionů dráž než sedan. Litá kola Cromodora a hard top byly za příplatek 65 000 lir. Do roku 1969 bylo vyrobeno přibližně 25 000 vozidel první série.

 

Pár úprav pro americký sen a premiéra druhé generace

V roce 1966 zpívali Italové cover verzi písně The Mamas and Papas a prožívali sen o útěku od šedivé oblohy zimních dní k svobodě a slunci Kalifornie.

Mezitím značka Fiat na základě skvělé odezvy na trhu pracovala na modelu, který chtěla představit na americkém trhu v roce 1968. Američtí zákazníci si okamžitě zamilovali proporce modelu Spider i jeho jednoduchý italský styl a nepropustnou skládací střechu, kterou bylo možné rychle a velmi snadno sklopit přímo z místa řidiče. Druhá generace byla představena v říjnu 1969, opět na autosalonu v Turíně, jako součást modernizace celé řady. Zachován byl pohon zadních kol i typický sportovní pocit z jízdy, a to bez ohledu na to, že v té době se na výstavě představil bezpočet nových vozidel s pohonem předních kol.

 

Vůz mohl být vybaven tradičním motorem o objemu 1.4 l nebo novým motorem o objemu 1.6 l. Objemnější agregát byl rovněž čtyřválcové konstrukce a disponoval ventilovým rozvodem DOHC a dvojitým stojatým karburátorem. Zdvihový objem 1608 cm3 přinesl samozřejmě vyšší výkon i celkově lepší jízdní vlastnosti. Výkon 110 k dokázal vozu dodat nejvyšší rychlost až 180 km/h. Brzdový systém byl dvouokruhový, nezávislý. Z hlediska vzhledu se vůz vyznačoval novou maskou chladiče. Největším rozdílem byla dvojice hrbů na kapotě, které byly nezbytné s ohledem na větší agregát. Zadní koncová světla byla přepracovaná a přibylo k nim světlo zpátečky. Standardní výbavu doplňovaly radiální pneumatiky a nepropustná střecha. V rámci volitelné výbavy bylo možné objednat hard top a litá kola. V říjnu 1969 Lucio Battisti přišel s písní „Mi ritorni in mente" (Pamatuju si tě krásnou, možná ještě víc, než kdy předtím). Nebyla sice věnovaná Fiatu 124 Spider, ale dokonale se pro něj hodila. Roadster se sice vyvinul, ale zůstal věrný sám sobě, elegantnímu designu od Pininfariny a byl ještě úspěšnější: v letech 1969 až 1972 bylo vyrobeno kolem 27 000 vozidel.

 

Jiskřivá sedmdesátá léta přivítala třetí generaci

Sedmdesátá léta byla obdobím velkých kulturních a společenských změn. Byla to léta svobody, prohřešků, nepokojů a inovací. Nové kulturní problémy, které jsou aktuální dodnes se objevili tehdy poprvé, například společenská funkce výchovy, vztah mezi školou a zaměstnáním a kreativní komunikace. Dalším z výdobytků té doby byl i politický extrémizmus. Automobilovým průmyslem cloumala stagnace způsobená ropnou krizí a politickými nepokoji, to vše ovlivňovalo efektivitu výroby a brzdilo hospodářské oživení. Řada Fiat 124 byla přesto zcela přepracovaná a zavedená byla i řada mechanických a stylistických vylepšení, to vše s cílem zlepšit výkon, pohodlí a eleganci. Od začátku byla navrhována jako globální produkt a představovala zlom ve vývoji značky Fiat, především, co se týče středně velkých motorů. Začátek roku 1970 byl zlomovým okamžikem úspěchu. Fiat představil novou generaci spideru v roce 1972. Styl byl v zásadě stejný, provedená však byla drobná vylepšení, například na přístrojovém panelu a panelu s kontrolními ukazateli, kde chrom nahradil černý odstín a nově se objevili hodiny. Nejpodstatnější změny se týkaly motorizací, neboť Fiat 124 Spider dostal motory 1600 a 1800 z řady Fiat 132. Jednalo se o řadové čtyřválce s ventilovým rozvodem DOHC a dvojitým karburátorem Weber 34 DMS nebo Solex C34 EIES 5. Zdvihový objem činil 1592 cm3 u motoru 1600 a 1756 cm3 u motoru 1800. Výkonové parametry činily 108 a 118 k a nejvyšší rychlost dosahovala 180, respektive 185 km/h.

Fiat 124 Sport Spider byl úspěšný díky své nadčasovosti a neobyčejnému potěšení z jízdy, a to navzdory sociálním nepokojům dané doby, jež negativně ovlivnily řadu nových modelů.  

 

Rok 1972 se zapsal do dějin mnoha sportovními úspěchy. Eddy Merckx, který si vysloužil přezdívku Kanibal, zvítězil v Tour de France a Giro d'Italia, kromě závodu Milano-Sanremo a rychlostního rekordu. Mark Spitz stanovil nový světový rekord ve všech sedmi soutěžích, kterých se zúčastnil během olympiády v Mnichově. Italové Mennea a Thoeni si udělali jméno v lyžování díky rekordu na 100 metrů a vítězství ve světovém mistrovství alpského lyžování. Fiat 124 Abarth Rally pro závody ve skupině 4 se představil ve stejném roce jako silniční verze. Ve srovnání se standardním produkčním modelem těžil Fiat 124 Abarth Rally Gr.4 z mnohem výkonnějšího motoru, laminátové střechy a kapoty, hliníkových dveří a významného snížení hmotnosti. Vůz odladěný závodním týmem Abarth se představil v sezoně 1972 a závodil až do roku 1975.

 

Výroba modelu 124 Sport Spider pokračovala od června 1974 až do roku 1982 pro americký trh, kde byl vůz nadále úspěšný. Styl zůstával beze změn. Změny se týkaly jen nových, energii pohlcujících nárazníků v souladu s požadavky amerických bezpečnostních norem a také zavedení dvoulitrového motoru o výkonu 87 k od roku 1978. V roce 1981 Pininfarina na ženevském autosalonu představil nový model nazvaný Spider Europa. Vzhled byl v podstatě stejný a změny se týkaly především bezpečnosti a komfortu. Pod kapotou se nacházel dvouvačkový čtyřválcový motor o objemu 1995 cm3, který poskytoval výkon 105 k. Ovladatelnost byla vynikající a stejně tak i spotřeba paliva. Poslední vývojový krok přišel v roce 1983 s motorem Volumex o výkonu 136 k a s objemovým turbodmychadlem. Motor byl navržen především pro americký trh a přispěl k dalšímu úspěchu modelu. Na světě bylo prodáno přes 200 000 vozidel, přičemž 75 % z nich směřovalo do USA.

 

Nový 124 Spider míří na silnice celého světa

Spojené státy byly pro Fiat 124 Sport Spider vždy cílovým trhem. Není proto náhodou, že nový Fiat 124 Spider se představil v loni právě tady, na autosalonu v Los Angeles. Následoval tradici svého legendárního předchůdce a je dokonale připraven fascinovat novou generaci zákazníků svým italským stylem a výkonem. Fiat 124 Spider přináší originální zážitek, který mohou poskytnout pouze roadstery. Vzrušení, technologie a bezpečnost zabalené do italské elegance se po 50 letech vrátili.

 

Designéři stylistického centra Fiat vytvořili vůz, který představuje nový pohled na klasickou krásu předchůdce bez ztráty jeho skutečné podstaty. Přední část je výrazná, aniž by byla agresivní a doplňují ji dva výstupky na kapotě, které prozrazují výkon motoru. Boky se mohou pochlubit proporcemi opravdového sportovního vozu s podélně umístěným motorem, pohonem zadních kol a prostorem pro cestující posunutým před zadní kola. Vůz doslova vzdává hold minulosti, a přitom vyhlíží do perspektivní budoucnosti.

Jeho tvar byl inspirován původním Spiderem z roku 1966, který je obecně považován za jeden z nejhezčích vozů značky Fiat. Původní tvary však dostaly moderní podobu. Fiat 124 Spider má nadčasové štíhlé linie, atraktivní a současně klasické boky, nízké těžiště, prostor pro cestující posunutý co nejvíce dozadu a dlouhou kapotu jako skutečný sportovní vůz. Na historii odkazují také horní šestiúhelníková mřížka chladiče i samotný vzor mřížky, prolisy na kapotě a ostře řezaná vodorovná zadní koncová světla. Samotná mřížka ve tvaru včelí plástve sportovní vzhled legendárního spideru ještě umocňuje.

 

Záď modelu 124 Spider definují dva hlavní prvky: zadní blatníky ve tvaru ocasu vlaštovky a ostře řezaná vodorovná koncová světla. Oba tyto prvky přitom pocházejí z původního modelu 124 Spider. Zadní blatníky jsou vytvarované tak, že jejich horní plocha padá směrem k víku zavazadlového prostoru, což při pohledu zezadu vytváří velmi osobitý vzhled ve tvaru písmene V. Interiéry byly navržené s důrazem na maximální komfort cestujících a jsou charakteristické na dotek měkkými materiály. Pro zvýraznění požitku z jízdy byl kladen důraz na ergonomii, zvláště v případě hlavních ovládacích prvků, tedy volantu, pedálů a řadicí páky.

 

Fiat 124 Spider je vybaven spolehlivým a osvědčeným zážehovým přeplňovaným čtyřválcem 1.4 MultiAir Turbo. Ten se může pochlubit nejvyšším výkonem 140 k (103 kW) a nejvyšším točivým momentem 240 Nm. Základní charakteristika motoru zůstala v podstatě beze změny. Jedná se o řadový čtyřválec s hliníkovou hlavou válců, vrtáním 72 mm, zdvihem 84 mm a celkovým zdvihovým objemem 1368 cm3. Fiat 124 Spider dosahuje nejvyšší rychlosti 215 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,5 sekundy. Vynikající dynamiky vozidla bylo dosaženo také díky pohonu zadních kol a extrémně dobrému rozložení hmotnosti na nápravy, jako i nízkým těžištěm. Fiat 124 Spider je k dispozici s manuální šestistupňovou převodovkou pro hladké a přímé řazení nebo automatickým převodovým ústrojím. Zavěšení kol a řízení byly navržené pro vynikající jízdní dynamiku. Lichoběžníkové zavěšení předních kol Fiatu 124 Spider je tvořeno dvěma příčnými rameny, vzadu je pak použita víceprvková náprava, která zlepšuje ovladatelnost při průjezdu zatáčkou. Díky použití elektrického posilovače řízení s dvojitým pastorkem je řízení modelu 124 Spider lehké, má skvělou odezvu a dobře filtruje otřesy od silnice.

 

Na počest oživení nového modelu představila značka na nedávném pařížském autosalonu limitovanou 124kusovou speciální sérii 124 Spider America. Model je koncipován tak, aby vzdal hold jménu, které vzniklo v 80. letech pro oslavu 50. výročí studia Pininfarina. Není náhodou, že tato speciální série využívá stejný bronzový odstín karoserie jako předchůdce. Kryty vnějších zpětných zrcátek jsou ve stříbrném odstínu a interiér je čalouněný kůží v odstínu Tobacco. Na přání lze nový Fiat 124 Spider America dodat se 17palcovými litými koly s historickým designem a nosičem zavazadel na víku kufru. Tyto dva doplňky vyvinul Mopar pro zdůraznění celkového historického nádechu vozu. Fiat 124 America Spider zahrnuje výroční štítek s pořadovým číslem (124 pro italský trh, k dispozici od konce roku) a speciální logo na masce chladiče. U tohoto modelu se ve světové premiéře představuje šestistupňová automatická sekvenční převodovka. Vůz bude možné objednávat od prvního čtvrtletí roku 2017.

 

1966 až 2016: padesát let legendárního modelu, který navazuje na tradici stylem i konstrukční kvalitou a připomíná úspěšnou minulost. Zrodil se pro novou generaci a dosažení nových cílů: hodně štěstí k narozeninám Fiat 124 Spider.

 

Jiný obsah