18 Únor 2013

Nové motory pro Fiat 500L

 

  • Řadu Fiat 500L doplňují dva nové motory: 1.6 MultiJet II o výkonu 105 k a 0.9 TwinAir Turbo o výkonu 105 k.
  • Receptem Fiatu 500L na úspěch je jeho výkon segmentu C, prostornost a výbava třídy B a konkurenceschopná cena.
  • Za pouhých pět měsíců prodeje zaznamenal model 500L přibližně 38300 objednávek, z toho téměř polovinu v Itálii.
  • V lednu byl model 500L nejprodávanějším vozem střední velikosti v Itálii.

Model 500L kombinuje ikonický styl Fiatu 500 s tradičně funkčním designem značky Fiat. Fiat City Lounge, jak se začalo novému modelu říkat, je výsledkem zvláštní alchymie. Tento nový koncept městského automobilu redefinuje segment kompaktních vozidel pro moderní rodiny a některé stylistické prvky Fiatu 500 rozvíjí do nevídané podoby.  

Model potvrzuje pozici prvního vozidla v rodině a často i jediného vozidla mladých rodin. Za to vděčí především kombinaci několika zdánlivě neslučitelných prvků a vlastností: kompaktní velikosti karoserie vozidla segmentu B, dostatečného prostoru pro cestující, zcela typické výbavy vozidla segmentu C a přijatelné ceny městského automobilu. A aby toho nebylo málo, přidává navíc něco, co jinde nedostanete: výrazný styl ikony italského designu Fiatu 500.

Řada 500L je dnes doplněna o dvojici nových motorů, které přináší výkonnost segmentu C. Nový vznětový přeplňovaný motor 1.6 MultiJet II o výkonu 105 k a zážehový přeplňovaný motor 0.9 TwinAir Turbo o výkonu 105 k jsou dvě velmi odlišné možnosti, jak dosáhnout stejného výkonu.

Tyto přeplňované a technologicky vysoce vyspělé motory o výkonu 105 k jsou odpovědí na potřeby široké a velmi rozmanité klientely s různými potřebami a různého věku. Motor 1.6 MultiJet II o výkonu 105 koní je u modelu 500L stěžejním v celém segmentu. Díky nejlepším dostupným dieselovým technologiím je účinný, ale také zábavný. Prostřednictvím technologie MultiJet druhé generace nabízí vynikající dojezd, komfort a brilantní výkon.

105 koní motoru 0.9 TwinAir má poněkud odlišný charakter. Motor je ideální pro zákazníky, kteří se zaměřují na nízkou spotřebu paliva a emise v městských aglomeracích. Jinými slovy, tento ekologický motor najde uplatnění zejména v zemích, kde je provoz vozidel s vysokými emisemi omezen a zpoplatněn. Ostatně tato pohonná jednotka se může pochlubit tak nízkými emisemi, že už dnes plní evropské předpisy roku 2020.   

Dvojice nových motorů Fiatu 500L je kombinována s manuálními šestistupňovými převodovkami, typem C514 pro motor 0.9 TwinAir Turbo a typem C635 pro motor 1.6 MultiJet II. Tyto motory díky použitým technologiím propůjčují vozidlům odlišný charakter a vyznačují se velmi nízkými provozními náklady. Současně se mohou pochlubit nízkými emisemi a spotřebou paliva a také nadprůměrným výkonem.

Motor TwinAir o výkonu 105 k je u prodejců již k dispozici. Vznětový agregát 1.6 MultiJet o výkonu 105 k se sice na hlavních evropských trzích objeví až v druhé polovině března, avšak už nyní jej lze objednat. Po uvedení na evropské trhy se motor 1.6 MultiJet dostane i do zemí s pravostranným řízením.

Poptávka po Fiatu 500L roste v Evropě spolu s jeho výkonem. Ve skutečnosti rozmezí výkonu 100 až 120 k tvoří až 25 % celkových prodejů daného segmentu. To znamená, že je to velmi zajímavý segment, který jistě pomůže podpořit vynikající výsledky řady 500L. Ta za prvních pět měsíců prodeje zaznamenala v Evropě přibližně 38 300 objednávek, z čehož takřka polovina byla realizována v Itálii. Zejména v Itálii je Fiat 500L nejprodávanějším rodinným vozem a druhým mezi modely se vznětovými motory. Ačkoliv ještě nebylo dokončeno uvádění na evropské trhy, Fiat 500L je jediným modelem segmentu, který i přes složitou ekonomickou situaci na starém kontinentu zaznamenává neustálý růst.   

Je to celkem logické, protože nový Fiat 500L je doslova protikrizovým řešením Fiatu. Svým ikonickým stylem, kompaktními vnějšími rozměry, prostorným interiérem, pozoruhodnou všestranností, bezpečností (to dokládá  prestižní pětihvězdičkové ohodnocení v testech Euro NCAP), nízkými náklady a konkurenceschopnou cenou posunul laťku v daném segmentu o hodný kus výš. Díky těmto vlastnostem byl čtenáři italského motoristického magazínu Quattroruote zvolen Nejlepším novým vozem roku 2013, a to navzdory silným německým konkurentům.

Zajímavé je, že 57 % zákazníků řady 500L přichází od jiných značek a 61 % dokonce z diametrálně odlišných segmentů. 37 % z nich přichází ze segmentu B, 16 % ze segmentu C a 8 % ze segmentu A. To dokazuje, že Fiat 500L je vozidlo, které je schopno uspokojit širokou klientelu různého věku a odlišných potřeb využití vozidla. Například funkční vlastnosti vozu 500L oslovují dospělé s rodinami a zároveň i ty, které už děti opustily. Právě tato skupina je velmi tradiční klientelou vyšších segmentů, protože touží po funkčním a pohodlném vozidle.

Usměvavý a příjemný vzhled Fiatu 500L oslovuje i klientelu mladší, než je průměr v segmentu. Jde o zákazníky, které zajímají sofistikované, ale snadno dosažitelné technologie a výbava odpovídající jejich potřebám denní mobility i povědomí o životním prostředí. Mimochodem Fiat je již pět let po sobě značkou s nejnižší průměrnou hodnotou emisí CO2 mezi vozidly prodávanými v Evropě, a to s pouhými 118,2 g/km.

Nový model Fiatu je rovněž prvním autem mladých dvoučlenných rodin. Fiat 500L poskytuje nekonvenční odpověď na nový životní styl a nové pojetí rodiny. Fiat 500L je chytrý, velkorysý a zároveň poskytuje všestrannou ochranu, což potvrzuje i prestižní pětihvězdičkové ocenění Euro NCAP s celkovým skóre 83/100. Tohoto ohodnocení dosáhl díky zisku 94 % za ochranu dospělých cestujících, 78 % za ochranu dětí, 65 % za ochranu chodců a 71 % za asistenční bezpečnostní systémy. Nedávno byla řada doplněna o inovativní prvek aktivní bezpečnosti City Brake Control, který detekuje přítomnost vozidel nebo překážek před vozidlem a automaticky zabrzdí v případě, že řidič není sám schopen zasáhnout a kolizi zabránit. 

 

MultiJet II: 105 koní!

  • Nejvyšší rychlost 181 km/h a spotřeba paliva v kombinovaném provozu 4,5 l/100 km.
  • Třetí generace vstřikování Common Rail.
  • Systém Start&Stop ve standardu.
  • Redukované provozní náklady.

„Živý" je rozhodně klíčovým slovem označujícím nový vznětový přeplňovaný motor 1.6 MultiJet II 105 k. Motor s tak brilantní technologií, jakou je druhá generace MultiJet, je připraven na všechny provozní podmínky ve městě i mimo něj. Poskytuje potěšení za volantem, nízké provozní náklady a delší servisní intervaly.

S novým motorem 1.6 MultiJet II splňujícím emisní normu Euro 5+, dosahuje Fiat 500L nejvyšší rychlosti 181 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za pouhých 11,3 sekund. S touto pohonnou jednotkou si vůz vystačí se spotřebou v kombinovaném cyklu pouhých 4,5 l/100 km a do ovzduší vypouští jen 117 g CO2/km. Motor 1.6 MultiJet II vyžaduje servis každých 35 000 km (nebo každé dva roky).  

Druhá generace MultiJet

Fiat 500L se představuje se vznětovým motorem o výkonu 105 k, který je vybaven druhou generací technologie MultiJet II přispívající k tiššímu běhu, nižší spotřebě paliva a nižší produkci emisí.   

Prostřednictvím malého turbodmychadla s pevnou geometrií lopatek  dodává vysoký točivý moment už při nízkých otáčkách (320 Nm při 1750 ot./min) a vyznačuje se vysokou pružností.

Srdcem motoru 1.6 MultiJet II je bezesporu třetí generace vstřikování Common Rail, která pro správné dávkování paliva do spalovacího prostoru využívá inovativní vstřikovače. Ty díky vyváženému hydraulickému servo ventilu dosahují mimořádně rychlých a flexibilních vstřikovacích sekvencí.   

S těmito vstřikovači dosahujícími až osm vstřiků v jednom pracovním cyklu je možné realizovat strategii pro optimalizaci spalování Injection Rate Shaping (IRS), která zahrnuje dvě těsně po sobě jdoucí hlavní vstřiky vytvářející kontinuální a modulovanou dodávku paliva do válců. Díky této metodě je spalovací proces lepší ve smyslu tiššího běhu i nižší produkce pevných částic a oxidů dusíku NOx. Nový systém vstřikování je navíc jednodušší a spolehlivější, protože vstřikovače disponují až o 40 % menším počtem součástí. 

Cíl: účinnost 

Motor 1.6 MultiJet II, který je kombinován s šestistupňovou manuální převodovkou C635 zahrnuje řadu funkcí přispívajících k úspoře paliva a snížení emisí. Patří mezi ně inteligentní alternátor, který využívá energii při jízdě z kopce a ukládá ji do baterií, optimalizace chladicího okruhu motoru, která redukuje dobu zahřívání motoru a olejové čerpadlo s variabilním objemem, které reguluje tlak oleje ideálním způsobem, snížením energie spotřebované samotným čerpadlem. Přirozeně nechybí ani systém Start&Stop. Motor a převodovka využívají oleje s nízkou viskozitou pro minimalizaci tření.  

Systém úpravy výfukových plynů zahrnuje technologii DPF, která efektivně integruje oxidační katalyzátor a filtr pevných částic (CCDPF). Celý systém je pozoruhodně kompaktní a redukuje protitlak ve výfuku, což přispívá k nižší spotřebě paliva i nižším emisím CO2. Odlučovač pevných částic je umístěn blízko výstupu z turbodmychadla, aby teploty vstupující do filtru měly vyšší průměrnou teplotu a tím se snížilo množství paliva potřebného pro jeho regeneraci.  Kromě toho integrace obou složek umožnila snížit hmotnost celého výfukového systému a zlepšit i jeho celkovou účinnost. CCDPF je připojen k systému recirkulace výfukových plynů EGR, jehož všechny komponenty jsou seskupeny do jednoho malého prvku (modulu EGR).

Servis 

Fiat 500L osazený motorem 1.6 MultiJet II vyžaduje pravidelný servis každých 35 000 km, což je samo o sobě ukázkou vysoké kvality a rovněž úsilí o zlepšení robustnosti a spolehlivosti. Té je dosaženo pečlivým odladěním všech komponent vozidla. Výhody z hlediska provozních nákladů jsou zřejmé: na vzdálenosti 100 000 km byla ušetřena jedna servisní prohlídka. 

TwinAir 105 k: specialista na městský provoz

  • Emise 112 g CO2/km představují hodnotu, která odpovídá evropské normě roku 2020.
  • Režim ECO: špičková účinnost, nízká spotřeba paliva.
  • Systém Start&Stop ve standardu.
  • Systém řízení sání MultiAir 2.
  • Výkon, když ho potřebujete: specifický výkon 120 k/litr zdvihového objemu, nejvyšší rychlost 180 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,3 sekundy.

Jednou z vlastností, které symbolizuje písmeno L v názvu Fiatu 500L je lehkost, která má přímý vliv na životní prostředí a úsporu paliva v každodenním provozu. Motor TwinAir o výkonu 105 k je toho nejlepším důkazem. Pochlubit se může spotřebou paliva v kombinovaném provozu 4,8 l/100 km a emisemi 112 g CO2/km, což je hodnota, která odpovídá evropským normám roku 2020.

Jinými slovy motor TwinAir o výkonu 105 k přináší Fiatu 500L to nejlepší. Díky němu je komfortní, hospodárný, ekologický, a to vše bez kompromisů ve smyslu výkonu: nejvyšší rychlost činí 180 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za pouhých 12,3 sekundy. Kromě toho se může pochlubit pozoruhodným specifickým výkonem 120 k/litr zdvihového objemu, což je hodnota, která je charakteristická pro vysoce sportovní vozy.  

Technologie, účinnost a nekompromisní výkon

S novou přeplňovanou verzí o výkonu 105 k dosáhl motor 0.9 TwinAir maximální evoluce. Nová rodina motorů TwinAir kombinuje filozofii downsizingu  (redukce zdvihového objemu a hmotnosti) a důmyslné technologie, jakými jsou přeplňování s vysoce účinným turbodmychadlem, integrace sběrného výfukového potrubí v hlavě válců a zcela nový systém ovládání ventilů MultiAir 2.

Díky jedinečnému profilu vačky MultiAir druhé generace optimalizuje termodynamickou účinnost motoru tím, že moduluje množství výfukových plynů vracejících se do spalovací komory (vnitřní EGR).

Výfukové potrubí v hlavě válců snižuje teplotu výfukových plynů (ty jsou chlazeny přímo chladicím systémem motoru). To má pozitivní vliv na spotřebu paliva zejména v těch nejnáročnějších podmínkách, kdy by motor vlivem zahřívání vzduchu spaloval bohatší směs. Mimo to, část teploty výfukových plynů, která by jinak odcházela nevyužita do ovzduší, je využívána pro rychlejší zahřátí motoru na provozní teplotu. I to přispívá k nižší spotřebě paliva a nižším emisím CO2.

Zážehový přeplňovaný motor 0.9 TwinAir Turbo v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou C514 poskytuje výkon 105 k při  5500 ot./min a točivý moment 145 Nm při pouhých 2000 ot./min (80 % točivého momentu je k dispozici v 1700 ot./min).

Režim ECO

Tak jako u předchozích aplikací motoru TwinAir Turbo, je režim Eco k dispozici i pro nový Fiat 500L. V tomto režimu je maximální točivý moment snížen na 120 Nm a výkon zredukován na 98 k, což dovoluje pohonné jednotce pracovat v oblasti maximální účinnosti a nejnižší produkce emisí. Součástí standardní výbavy je rovněž systém Start&Stop.

Motor TwinAir je malý klenot, který je díky vyvažovacímu hřídeli a dvouhmotovému setrvačníku schopen nabídnout vynikající úroveň komfortu. Zvláštní pozornost byla věnována i zlepšení celkového zvukového projevu, hluku vnímaného v prostoru pro cestující a artikulačního indexu.

 

 Technická specifikace

 

0.9 TwinAir Turbo
105 k

1.6 MultiJet II
105 k

ROZMĚRY

Sedadla

5

5

 

Dveře

5

5

 

Délka (mm)

4147

4147

 

Šířka (mm)

1784

1784

 

Výška (mm)

1665

1665

 

Rozvor náprav (mm)

2612

2612

 

Rozchod kol vpředu - vzadu (mm)

1522 - 1519

1522 - 1519

 

Objem zavazadlového prostoru (litry):
- zadní sedadla zasunuta
- zadní sedadla vpředu
- zadní sedadla sklopena

343 - 400 - 1310

343 - 400 - 1310

MOTOR

Počet válců, uspořádání

2, řadový

4, řadový

 

Vrtání × zdvih (mm)

80.5 × 86

79.5 x 80.5

 

Zdvihový objem (cm3)

875

1598

 

Kompresní poměr

10 : 1

16.5 : 1

 

Palivový systém

Zážehový, elektronické vícebodové vstřikování, přeplňování turbodmychadlem s mezichladičem

Vznětový, elektronicky řízené vysokotlaké přímé vstřikování Common Rail MultiJet II s pevnou geometrií dmychadla a mezichladičem

 

Ventilový rozvod

OHC se systémem MultiAir, 4 ventily na válec

DOHC, 4 ventily na válec

 

Pohon ventilového rozvodu

řetěz

ozubený řemen

 

Ovládání zdvihátek

hydraulické

hydraulické

 

Systém Start&Stop

ANO

ANO

 

Maximální výkon (k při ot./min)

105 @ 5500

105 @ 3700

 

Maximální výkon (kW při ot./min)

77 @ 5500

77 @ 3700

 

Maximální výkon v režimu ECO (k při ot./min)

98 @ 5750

- - -

 

Maximální výkon v režimu ECO (kW při ot./min)

72 @ 5750

- - -

 

Maximální točivý moment (Nm při ot./min)

145 @ 2000

320 @ 1750

 

Maximální točivý moment v režimu ECO (Nm při ot./min)

120 @ 1750

- - -

ELEKTRICKÁ VÝBAVA

Kapacita akumulátoru (Ah)

63

63

PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ

Pohon

Přední

Přední

 

Převodovka

6 stupňová manuální

6 stupňová manuální

 

Typ převodovky

C514

C635

 

První stupeň

4,100

4,154

 

Druhý stupeň

2,158

2,118

 

Třetí stupeň

1,345

1,361

 

Čtvrtý stupeň

0,974

0,978

 

Pátý stupeň

0,766

0,756

 

Šestý stupeň

0,646

0,622

 

Zpátečka

3,818

4,000

 

Stálý převod

4,923

3,579

KOLA

15" kola - pneumatiky

195/65 R15

195/65 R15

 

15" kola - ráfky

15" × 6J

15" × 6J

 

16" kola - pneumatiky

205/55 R16

205/55 R16

 

16" kola - ráfky

16" × 6.5J

16" × 6.5J

 

17" kola - pneumatiky

225/45 R17

225/45 R17

 

17" kola - ráfky

17" × 7J

17" × 7J

ŘÍZENÍ

Typ řízení

Hřebenové s dvojitým elektrickým posilovačem řízení

Hřebenové s dvojitým elektrickým posilovačem řízení

 

Obrysový průměr otáčení (m)

11.1

11.1

 

Stopový průměr otáčení (m)

10.7

10.7

ZAVĚŠENÍ KOL

Vpředu

Nezávislé zavěšení MacPherson

Nezávislé zavěšení MacPherson

 

Vzadu

Kliková náprava s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou

Kliková náprava s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou

BRZDY

Ventilované kotoučové brzdy vpředu Ø (mm)

284

284

 

Bubnové brzdy vzadu Ø (mm)

251

251

OBJEMY A HMOTNOSTI

Palivová nádrž (litry)

50

50

 

Pohotovostní hmotnost (kg) *

1260

1440

 

Maximální hmotnost nebrzděného přívěsu (kg)

400

400

 

Maximální hmotnost brzděného přívěsu (kg)

1000

1100

VÝKONOVÉ VLASTNOSTI

Nejvyšší rychlost (km/h)

180

181

 

Zrychlení 0-100 km/h (s)

12.3

11.3

SPOTŘEBA PALIVA

Město (l/100 km)

5.7

5.4

 

Kombinace (l/100 km)

4.8

4.5

 

Mimo město (l/100 km)

4.3

3.9

EMISE

Emise CO2 (g/km)

112

117

 

Emisní norma

EURO 6

EURO 5+

* Bez hmotnosti řidiče (75 kg)

 

poslední videa

pokroČilé vyhledávání

Hledat...

Od
Komu
Hledat

Související obrázky


Priložené soubory