28 Listopad 2012

FIAT 500L získal v testech EuroNCAP pětihvězdičkové ohodnocení s celkovým skóre 83/100

 

  • Nový Fiat 500L získal nejvyšší ocenění EuroNCAP podle nových přísnějších kritérií voblasti bezpečnosti dospělých osob, dětí a chodců, jako i prvků aktivní bezpečnosti.
  • To vše díky nové architektuře Small Wide, která prošla tisíci hodinami virtuálních simulací a poté 200 testy provedenými na jednotlivých součástech, podsystémech, dále více než stovkou nárazových simulací a také více než stovkou skutečných nárazových testů.
  • Preventivní bezpečnost: standardní přední světlomety s funkcí denního svícení a mlhovky s funkcí automatického osvětlení zatáčky.
  • Vůz může být vybaven inovativním systémem City Brake Control, který je díky automatickému brzdění v rychlostech pod 30 km/h schopen zcela zabránit nárazu nebo redukovat jeho následky.
  • Aktivní bezpečnost: standardně je dodáván systém ABS s brzdovým asistentem BAS a elektronická kontrola stability ESC zahrnující protiprokluzový systém ASR, funkci Hill-holder, protismykový systém MSR, podporu řízení DST a elektronickou kontrolu proti převrácení ERM.
  • Pasivní bezpečnost: ve standardu jsou nabízené čelní a okenní airbagy - boční a kolenní airbagy jsou k dispozici na přání - spolu s tříbodovými bezpečnostními pásy s dvojitými předpínači a omezovači zatížení.

 

Fiat 500L získal nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení EuroNCAP s celkovým skóre 83/100. Za ochranu dospělých cestujících získal 94 % bodů, v případě ochrany dětí pak 78 % bodů, za bezpečnost chodců 65 % a za asistenční bezpečnostní systémy 71 % bodů.  

 

Toto ohodnocení je o to významnější, že bylo dosaženo už podle nových přísnějších kritérií, které EuroNCAP zavedlo od roku 2012. Přísnější požadavky pro získání pětihvězdičkového hodnocení se týkají bezpečnosti dospělých cestujících, dětí i chodců. Toto významné ocenění opět potvrzuje, jak mimořádnou pozornost věnuje Fiat bezpečnosti všech účastníků silničního provozu. 

 

Aby byla zaručena maximální bezpečnost všech cestujících i ostatních účastníků silničního provozu, byl nový Fiat 500L navržen tak, aby splnil všechny mezinárodní normy zaručující v současnosti nejvyšší úroveň bezpečnosti.

 

Tisíce hodin virtuálních simulací usnadnilo vznik nové architektury Small Wide, která má v novém Fiatu 500L svou premiéru, a také celého automobilu bez použití prototypů. Výsledky virtuálního designu byly později podrobeny pečlivým testům prováděným na vozidlech vyrobených už v továrně. Tyto testy zahrnovaly 200 zkoušek jednotlivých součástí a podsystémů, více než sto simulací nárazu a více než stovku nárazových testů. Během crash testů byly brány v úvahu všechny možné typy nárazů: čelní náraz, boční náraz, převrácení, hromadná havárie a střet s chodcem. Mimo to byly zohledněny i různé rychlosti, při nichž může k nárazu dojít, jako i různé typy překážek a typologie cestujících.

 

Výsledkem je vůz s pevnou bezpečnostní klecí a dvojitými předními sloupky navrženými v souladu s americkými předpisy týkajícími se nárazových testů, rozměrových specifikací a použitých materiálů. Konkrétně trojitá deformační zóna zaručuje strukturální stejnorodost a následkem toho jednotnost reakce v případě čelního nárazu bez ohledu do jakého typu vozidla či překážky vůz narazí.  Jedná se o průlom v bezpečnosti. Vozidlo je v případě nárazu do přídě či boku jiného vozidla méně destruktivní, a to jak vůči druhému vozidlu, tak i vůči sobě samotnému. Rovnoměrná deformace činí zádržné systémy mnohem účinnějšími, a to bez ohledu na typ nárazu.

 

Aby byla zajištěna komplexní ochrana cestujících, je Fiat 500L vybaven standardně čelními a okenními airbagy - kolenní airbagy řidiče jsou k dispozici na přání - a také tříbodovými bezpečnostními pásy s dvojitými předpínači a omezovači zatížení. K ochraně cestujících a chodců přispívají i karoserie, kapota, dveře, příčka přístrojového panelu, jako i sedadla a sloupek volantu. V případě nárazu se sloupek volantu zbortí, čímž chrání řidiče, a v případě vážnějších nárazů než v testech EuroNCAP zabraňuje, aby mechanické součásti posunuly sloupek volantu do prostoru. Pokud jde o preventivní bezpečnost, Fiat 500L přichází s předními světlomety s funkcí denního svícení a mlhovými světly s funkcí automatického osvětlení zatáčky.

 

Nový model přináší ve standardu následující prvky aktivní bezpečnosti: ABS s brzdovým asistentem BAS a elektronickou kontrolu stability ESC, která zasahuje v limitních situacích, kdy hrozí ztráta stability.

 

Systém elektronické kontroly stability Fiatu 500L zahrnuje řadu velmi užitečných funkcí:

  • Protiprokluzový systém ASR (Anti Slip Regulation), který pomocí brzd a řízení motoru optimalizuje trakci v jakýchkoliv rychlostech. To Fiatu 500L umožňuje vyrovnat se s povrchy s nízkou přilnavostí.
  • Hill-holder: systém pomáhá řidiči při rozjezdu do kopce tím, že po dobu dvou sekund udržuje brzdnou sílu a usnadňuje tak rozjezd bez nutnosti použití parkovací brzdy.
  • MSR (Motor Schleppmoment Regelung): v případě rychlého podřazení na povrchu se špatnou přilnavostí zasáhne funkce MSR tím, že obnoví točivý moment na kolech, čímž zabrání smyku.
  • DST (Driving Steering Torque): systém zvyšuje bezpečnost a zlepšuje ovladatelnost. Aktivní elektronické řízení provádí automatické korekce a kontroluje přetáčivost na povrchu se špatnou přilnavostí, a to za všech jízdních podmínek.
  • ERM (Electronic Rollover Mitigation) je funkce, která zasahuje v případě nadzvednutí kola zvozovky. Je-li zjištěn extrémně dynamický pohyb, funkce ERM pomůže stabilizovat vozidlo a vrátit kontrolu nad ním opět řidiči.

 

Zmínku určitě zaslouží také zcela nový systém City Brake Control, který je schopný rozpoznat překážky před vozidlem a automaticky brzdit - pokud tak řidič neučiní sám - v rychlostech pod 30 km/h. V závislosti na určitých parametrech, jakými jsou stav povrchu vozovky, rychlost a směr vozidla, postavení překážek, stav pneumatik atd., systém City Brake Control dokáže zcela zabránit nárazu (Collision Avoidance) nebo redukovat jeho následky (Collision Mitigation).

Toto sofistikované zařízení nového Fiatu 500L obsahuje tři doplňkové funkce: automatické nouzové brzdění (Automatic Emergency Braking - AEB), Prefill a brzdový asistent. První ze systémů respektuje přání řidiče a přenechává mu plnou kontrolu nad vozidlem, přesto je ale v případě potřeby připraven zasáhnout a nouzově vozidlo zabrzdit. Děje se tak po pečlivém vyhodnocení řady parametrů, jakými jsou poloha a rychlost překážek, rychlost vozidla (pod 30 km/h), příčné zrychlení vozidla, úhel natočení volantu či tlak vyvíjený na plynový pedál (včetně nejrůznějších variací těchto parametrů). Funkce Prefill naopak připravuje brzdový systém na to, aby mohl zareagovat rychleji, a to jak při automatickém nouzovém brzdění, tak i brzdění samotným řidičem. Brzdový asistent monitoruje nouzové situace a mění odezvu brzdového pedálu, čímž dosahuje rychlejší reakce.

 

poslední videa

pokroČilé vyhledávání

Hledat...

Od
Komu
Hledat

Související obrázky


Priložené soubory