29 Srpen 2012

Světová premiéra Fiatu Panda 4x4 na mezinárodním autosalonu v Paříži

 

  • Jediný model s pohonem všech kol v segmentu
  • Malé SUV od Fiatu je charakteristické originálním stylem a kompaktními rozměry
  • Automaticky připojitelný pohon všech kol a funkce elektronické uzávěrky diferenciálu
  • K dispozici se dvěma motory: 0.9 TwinAir Turbo 85 k a 1.3 MultiJet II 75 k
  • Nové zavěšení kol pro nejvyšší komfort v segmentu
  • Nejkomplexnější řada v segmentu: již brzy budou následovat verze Trekking a Natural Power

 

Na nadcházejícím mezinárodním autosalonu v Paříži se představí Fiat Panda 4x4 - jediný model segmentu A s pohonem všech kol.

 

Třetí generace Pandy 4x4 rozvíjí původní podstatu bestselleru, který se světu představil už před třiceti lety, a sice schopnost skloubit terénní vlastnosti schopnosti s důmyslným designem, kompaktními rozměry a funkčností. Verze 4x4 dokonale demonstruje univerzálnost řady Panda. Tato Super Panda je připravena se stejnou lehkostí zvládnout jak městskou džungli, tak i nezpevněné horské cesty.

 

Rozšířená standardní výbava uspokojí i ty nejnáročnější požadavky. Panda 4x4 se zlepšila také z technického hlediska a svými schopnostmi je schopna konkurovat i mnohem větším a dražším off-roadům.

 

Styl a rozměry

Pětidveřová Panda 4x4 je dlouhá 368 cm, široká 167 cm a vysoká 160 cm. Rozvor náprav dosahuje délky 230 cm a rozchod kol činí 141 cm vpředu a 140 cm vzadu.

 

Při navrhování designu nové Pandy 4x4 designéři z Fiat Centro Stile vycházeli z myšlenky upevnit čistý funkční design přidáním drobných detailů, keré vytvoří dojem extrémně důmyslného multifunkčního mini SUV. Vzhled nové Pandy 4x4 je charakteristický výraznými tvary předního a zadního nárazníku s vložkami v barvě hliníku, které prozrazují přítomnost kovových ochranných prvků podvozku.   

 

Na rozdíl od předchozí generace Pandy 4x4 je výfuk pečlivě ukrytý mezi komponenty podvozku, což přispívá k jeho ochraně v terénu. Stávající paletu barevných odstínů doplní další dvě barvy, které ještě více zdůrazňují off-roadový vzhled: pastelová oranžová barva Sicilia a metalická zelená barva Toscana. 

 

Interiér rozvíjí řešení verze 4x2 řadou významných inovací. Jedná se například o zelený rám přístrojového panelu obklopující přístroje, ovladače a velkou odkládací kapsu před spolujezdcem, dále speciální tříbarevné látkové čalounění sedadel (zelená, béžová, oranžová), detaily z eko kůže (eko kůže je použitá i ve výplních dveří) a nakonec vyšší konzoli nad středovým tunelem, která k původním čtrnácti odkládacím místům verzí 4x2 přidává další praktický úložný prostor.

 

Automaticky připojitelný pohon všech kol a funkce elektronické uzávěrky diferenciálu ELD

Panda 4x4 je vybavena samočinným systémem pohonu všech kol se dvěma diferenciály a elektronicky ovládanou spojkou. Tento systém trvalého pohonu všech kol je řízen elektronickou řídicí jednotkou, která na základě řady parametrů proporcionálně přerozděluje tok točivého momentu na přední a zadní nápravu, a to v závislosti na momentální přilnavosti. Výhodou tohoto zcela bezúdržbového systému je především zcela samočinná funkce bez nutnosti zásahu řidiče.

 

Panda 4x4 je standardně vybavena systémem elektronické kontroly stability ESC (Electronic Stability Control) s funkcí elektronické uzávěrky diferenciálu ELD (Electronic Locking Differential). Tato funkce poskytuje řidiči pomoc během řízení a usnadňuje rozjezd na kluzkém povrchu (sníh, led, bláto apod.). Konkrétně ELD přibrzďuje kola, která ztrácejí přilnavost, případně prokluzují více než ostatní, čímž zajišťuje přenos točivého momentu na kola s lepší přilnavostí. Tato funkce se aktivuje manuálně tlačítkem za řadicí pákou a je aktivní do rychlosti 50 km/h. 

 

Motorizace

Pro Fiat Panda 4x4 budou k dispozici dvě motorizace, obě se systémem Start&Stop: nový zážehový motor 0.9 TwinAir Turbo o výkonu 85 k a vznětový přeplňovaný agregát 1.3 MultiJet II o výkonu 75 k. Ve srovnání s pohonnou jednotkou 1.2 Fire předchozí generace Pandy 4x4 nabízí nový motor TwinAir Turbo o 40 % vyšší točivý moment. To v kombinaci se šestistupňovou převodovkou s prvním převodovým stupněm dopomala zajišťuje snadnější rozjezd do kopce, větší pružnost i akceleraci. Podobné zlepšení je patrné i u vznětového motoru MultiJet II, kde točivý moment vzrostl o 30 %.

 

Zavěšení kol

Zavěšení kol vozidla s pohonem všech kol má dva hlavní úkoly. Musí splňovat všechny vlastnosti vozidla s pohonem dvou kol, tedy jízdní komfort, ovladatelnost, stabilitu v zatáčkách a bezpečnost, a současně poskytnout schopnost zvládnout nejrůznější typy nezpevněných povrchů a částečně i terén. Na splnění těchto vlastností pracovali inženýři Fiatu velmi usilovně. Absolutní dokonalosti dosáhli především ve smyslu komfortu a výkonu v terénu. Aby dosáhli požadovaných vlastností, zvolili osvědčené a vyzkoušené řešení: zavěšení typu MacPherson vpředu a vlečenou nápravu s torzně poddajnou příčkou vzadu. Nápravy ovšem byly navržené speciálně pro pohon všech kol.  Ve srovnání s vlečenou zadní nápravou bez torzní příčky předchozí generace Pandy 4x4 je nové zavěšení lehčí a poskytuje lepší jízdní a akustický komfort při stejném off-roadovém výkonu.   

 

Výbava

Nový model, který navazuje na mimořádně úspěšnou předchozí generaci Pandy 4x4, charakterizuje především elegantní vzhled v kombinaci se skutečně off-roadovou technikou. Důmyslný styl, pozornost věnovaná detailům a komplexní výbava novou Pandu 4x4 předurčují k tomu, aby se stala měřítkem svého segmentu. To ostatně demonstruje i kompletní a jedinečná standardní výbava, kterou tvoří systém elektronické kontroly stability ESC s elektronickou uzávěrkou diferenciálu ELD, manuální klimatizace, rádio s CD/MP3 přehrávačem, 15palcová leštěná litá kola, pneumatiky 175/65 R15 M+S, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a zadní opěrky hlavy. K dispozici je samozřejmě i rozsáhlá nabídka volitelných doplňků a příslušenství, prostřednictvím které lze vozidlo dovybavit jak pro městské, tak i off-roadové použití.

 

Rodina Pandy se rozrůstá o verze Trekking a Natural Power

Panda představuje ve svém segmentu nejrozsáhlejší a nejuniverzálnější modelovou řadu, což dokládají i další dvě důležité verze, jež se představí rovněž na pařížském autosalonu. Jedná se o verze Trekking a Natural Power. První z nich představuje jakýsi mezičlánek mezi variantou 4x2 a verzí 4x4. Off-roadový vzhled totiž kombinuje s jednoduchým pohonem předních kol s technologií Traction+. Tento inovativní systém řízení trakce představuje ve své podstatě elektronický samosvorný diferenciál, který zlepšuje ovladatelnost na kluzkém povrchu a zaručuje výjimečný výkon při rozjezdu. Druhou novinkou je Panda Natural Power, která je vybavená dvoupalivovým motorem 0.9 TwinAir Turbo 80 k spalujícím zemní plyn a benzín. Tato pohonná jednotka kombinuje ekonomické a ekologické výhody zemního plynu s výjimečnou spotřebou, emisemi a výkonem technologie Turbo TwinAir.   

 

 

poslední videa

pokroČilé vyhledávání

Hledat...

Od
Komu
Hledat

Související obrázky


Priložené soubory